Rotterdam in ontwikkeling

R O T T E R D AM I N O N TW I K K E L I N G | 2 0 2 2 34 Door de aannemerscombinatie Van der Ven | Martens en Van Oord is in totaal 60.000 kuub grond en zand verplaatst. De baai tussen de twee strekdammen aan de westzijde van het eiland is opgehoogd. In de ondiepe en bij eb deels droogvallende baai krioelt het inmiddels van de vogels. Aan de rand van de baai staat een uitkijkpunt op geroeste stalen pijlers die normaal in de waterbouwworden gebruikt, het zogenoemde Waterwoud. In de waterpartij van het voormalige bouwdok is een grote vlonder gelegd met een aantal zitbanken. Van de lange zuidoever van het eiland is de harde waterwering verwijderd en grond afgegraven, waarmee natuurvriendelijke oevers zijn gecreëerd. Er is ook een paddenpoel gegraven. Aan de oostzijde is een bestaande ondiepe waterpartij met natuurvriendelijke oevers verdiept en uitgebreid met een flinke, zanderige poel. Natuurspeeltuin De Blije Bij, met een fruitboomgaard, maakt het eiland ook aantrekkelijk voor kinderen. En goed verstopt tussen het geboomte bevindt zich het van gerecyclede bouwmaterialen opgetrokken gebouw van Buitenspeelplaats Brienenoord: “een denk-, speel- en werkplaats over de toekomst voor alle leeftijden”, zoals de organisatie zichzelf afficheert. VERHARDING EN BRUGGEN De toegankelijkheid van het eiland is sterk verbeterd met twee nieuwe bruggen en de vervanging van 13.000 m2 verharding. Dit laatste vooral aan de meer open westzijde langs de baai en het waterdok. Op de vlakke paden zie je nu ouders met kinderwagen flaneren, waar dat voorheen niet comfortabel was. Maar zeker niet alle paden op het eiland zijn verhard, vooral binnendoor lopen verschillende zachte, natuurlijke routes tussen het geboomte en struikgewas door. Je mag zelf op avontuur gaan. Naast de vervangende brug over het Zuiddiepje aan de westzijde is halverwege het eiland een tweede brug – de Ben Schopbrug – aangelegd. Vanaf de Stadionweg is een bestrate toegangsweg aangelegd, die langs de jachthaven Kreeksehaven voert. Op deze brug mogen ook auto’s rijden, waarmee een langgekoesterd verlangen van de volkstuinvereniging is ingewilligd. Het eiland is overigens autoluw, de auto is alleen toegestaan voor bestemmingsverkeer naar het volkstuinencomplex en de Buitenplaats. De brug kan open voor schepen die de zand- en grindhandel op de vaste wal aan de overkant van het Zuiddiepje komen bevoorraden. De westelijke brug is voor voetgangers en fietsers. Het project Brienenoord is tegelijk onderdeel van de gebiedsontwikkeling Stadionpark. Het eiland wordt opgenomen in het toekomstige Rondje Stadionpark: een recreatieve route van ongeveer 5 km, die voert over het eiland, via Park De Twee De natuurvriendelijke zuidoever van het eiland met aan de overzijde het bedrijventerrein. Foto: Arnoud Verhey

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=